Zeitgeist: The douch!

Jag tror, vid min själ, att jag har glömt bort att kommentera fenomenet Zeitgeist i min blogg! Åh, kärlek och vrede ändå! Nå, men då GÖR jag väl det, nu då.

Zeitgeist. Vad är det? Tja, förutom ett ord som uppenbarligen liknar tyska är det en "dokumentärfilm/undergroundrörelse" på internet. Eller, ja, så påstår de själva, i alla fall. I verkligheten är filmen bara en ensam galnings sjuka konspirationsteorier.

"Varför så hård dom", frågar ni? "Är det måhända för att du INTE tycker om filmerna, och därför avfärdar dom som något du föraktar, ety konspirationsteorier?"

Nej, nej, neeej, nej. Sätt er i ringen, barn, så ska farbror PaxY förklara för er.

Först och främst: ett par disclaimers!

  • Jag har (tyvärr) sett filmerna. Båda, dessutom. Mest bortkastade minuterna i mitt liv.
  • Jag gillar inte filmerna, nej. Och jag har goda jävla anledningar att inte göra det, dessutom. Varför kommer här nedanom.
  • Jag hatar inte konspirationsteorier. Nej, jag roas av dom, och intresseras av dom. Men de idioter som påstår att de är SANNING, de tål jag inte för fem penni. 

Jag gillar inte filmerna av ett par enkla anledningar. Till att börja med påstår sig filmerna vara dokumentärer, alltmedan de kommer med sådana sjuka jävla påståenden - baserade på lösan grund, dessutom. Filmer (eller, fuck, alla medieprodukter som finns) som påstår sig vara dokumentärer men starkt tar ställning för en sak och tydligt förvränger "sanningen" kallar jag inte dokumentärer, utan skit. Jepp, ni hörde. Skit.

Folk som har sett de nämnda filmerna påstår att de får en att "tänka". Vadå, ungefär så som Da Vinci-koden och Jurassic Park får en att tänka, alltså? "Du vet, jag TROR ju inte på något, egentligen, men det här verkar vara så....... SANT?" Missförstå mig fel, jag gillar saker som får folk att tänka, och vad som än får dig att filosofera över ditt liv är bra. Vare sig då Bibeln eller fucking "I drömmarnas trädgård." Men om de här filmerna, som innehåller faktafel på faktafel på lösa antaganden på KONSPIRATIONER alltmedan de påstår sig innehålla SANNING, får en att "tänka" - ja, då fruktar jag VERKLIGEN att mänskligheten är förlorad. För n:te gången.

Lösa argument, säger ni? Ja, jag kallar argumentationen lös då filmerna kommer med påstående x, och argumenterar för detta med ett par invecklade, krångliga och - som det ser ut - fullkomligt geniala stödpåståenden. Frågar man efter mer bevis - då de påståenden och förklaringar de kommer med är SÅ fantastiska att de bara MÅSTE vara sanna om de inte är, just det, falska - då säger de "men, regeringen har sett till att de försvunnit/det här ÄR ju de sanna argumenten, douch!/du är förblindad av mediernas lögner."

Vad låter det som? Jo, konspirationsteorier. Åtminstone i MINA öron.

Slutet på "Addendum" är ju också så underbart. Ett par människor, som man bara kan anta är en del av det "fördummade" folkhavet, ser något uppe på himmeln och tar sedan av sig sina trossymboler/kastar sina värdepapper/dansar nakenlambada på gatan, för det är ju DET man gör då man är upplyst. Vilket man tydligen blir efter att ha sett den här
filmen.

Här hittar ni filmens hemsida. Och "The Venus Project", som verkar stödas av/stöda filmfanskapet, finns här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback