"Vakter, vakter, de smiter med mitt mandat!"

Under hela valvakans gång, och även under valrörelsen, verkade de finlandssvenska mediernas största frågeställning vara ifall SFP får behålla sitt mandat i Europaparlamentet eller ej. Inte ett ljud hördes om vad som egentligen skulle hända ifall partiet inte var representerat: nej, medierna - som för övrigt verkade vara EXTREMT intresserade av hur det gick för Det Finlandssvenska Partiet - sade i ett försök att verka kritiska att "Ja hörni SFP:are, ni verkar nu förlora ert mandat, hur kommenterar ni detta?" Den underlydande meningen var pinsamt tydlig: Kära medborgare, rösta på partiet!

Jag är väl medveten om att de finlandssvenska medierna nog fokuserar mer på SFP än de finskspråkiga, och detta särskilt i valtider, men come on! Det där luktar mer valpropaganda än kritisk journalistik.

Och partiet, då. Japp, jag är medveten om att mina SFP-röstande vänner nu kan bli mer än måttligt arga på mig, men var valets viktigaste fråga VERKLIGEN huruvida Svenska Folkpartiet skulle få behålla sitt mandat eller ej? För så lät det i mina öron, i alla fall. Visst, ni maskerade det fint genom att säga "den svenska rösten i Bryssel får inte tysta," men den underlydande meningen var också här klar: SFP kan tappa sitt mandat, och detta får inte ske.

VARFÖR får inte detta ske? Förklara det för mig, för jag förstår det fanimig inte. FÖRKLARA för mig varför jag som väljare ska rösta på er, och ge en BÄTTRE förklaring än "men annars får vi inte vara med, buäää."

Eller är det det enda ni bryr er om? Att ni får vara med i inne-gänget? Ursäkta mig, men ett parti som inte har någon annan agenda än att ni vill behålla er plats i parlamentet förtjänar inte min röst.


Ändå, jag vill säga grattis till Calle Haglund som blev invald. Gott kämpat. Jag är också öppen för skäll, på grund av det här inlägget. Jag blir er villiga slagpåse. Men det är det här jag tycker, just nu.

Kommentarer
Postat av: Malin Sofia

På tal om nåt helt annat, du kanske har hört att våra dvd:er me mästerverken på är brända och klara. Bara att gå till millen och hämta.

Postat av: emmi

Jag röstade faktiskt på SFP, men det var nog bara för att den kandidaten hade åsikter som överensstämde med mina. Men jag tycker ändå att det är viktigast så länge en finlandssvensk kommer med. Skitsamma om denne skulle höra till nåt annat parti än SFP då:)

2009-06-08 @ 09:28:57
URL: http://tirith.papper.fi
Postat av: Randy

Jag förstår inte heller de!

2009-06-08 @ 13:00:27
URL: http://randys.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback