Jo, alltså...

Jo, alltså, jag vet att jag skrivit mycket om Israel-Palestina-konflikten på sistone, och jag vet likaså att det jag skriver här inte betyder ett fucking jota i det stora hela, då jag bara är en ynklig bloggare och de är långt borta, mycket mäktiga och icke i stånd att förstå mitt språk. Men: Snälla, rara Israel och Palestina: Skärp er.

Våld löser inga konflikter. Tvärt om: Det gör saken värre. Då Hamas bombar Israel bombar Israel Gaza och dödar många människor, varför de civila blir arga (och varför, kantänkas?) och detta föder hat, som föder hämnd, som föder mer våld. Det är en ond cirkel!

Nej, fred nås om element som föder extremism tas bort - dvs, om fattigdom, nöd och korruption bekämpas och om ett tryggt samhälle byggs upp. Ja, och så kunde det ju hjälpa om båda sidorna slutade skjuta på varandra, också.

Ett litet hejhej till Mannen Som Kollade In Min Blogg. Välkommen åter bara! Jag KAN vara saklig ibland, bara jag vill och orkar. Och lite lärd är jag allt... *grin*

Kommentarer
Postat av: Ingeborg

Ja, det pratas alldeles för lite om det här. fast i bloggvärlden är det ju i och för sig fullt med folk som pratar om det, men det tycker jag är bra. Fler borde bli medvetna om den etiska rensningen som just nu sker i gaza...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback