"Vi är inte rasister, MEN..."

Det synes mig som om främlingsfientligheten bara ökar här i landet. Denna åsikt grundar jag på det faktum att människor 1) pratar om hur Islam tar över Finland, 2) röstar på sannfinländarna och 3) tja, grundar Facebook-grupper som vill ”hjälpa våra somaliska vänner hem." DETTA samtidigt som de säger "Men neej, vi är inga rasister inga". Påpekar man att de nog LÅTER lite rasistiska menar de att man gör sig skyldig till Guilt of association-angrepp. Det är ju också lite roligt att människor påstår att de som grundar sådana Facebook-grupper som nämndes ovan inte kan kallas rasister, heller. För att de är "förvirrade" och "irriterade på invandringspolitiken." Men VAD skiljer då detta från de "riktiga" rasisterna? Och VAD gör en riktig rasist? Måste man gå klädd i bombar-jackor och vara rakad på skallen för att vara rasist? Shit, då har ju till och med jag varit rasist en gång i tiden, bortsett från det faktum att jag aldrig har HYST rasistiska tankar. Fan vilken underbar grej. Man är rasist om man "ser ut som en sådan", men inte om man uttalar sig främlingsfienligt. "Nej, man måste få diskutera detta utan att bli anklagad för att vara rasist." Jo, visst, självklart. Men jag ser det som så att ifall man UTTRYCKER sig rasistiskt ÄR man rasistisk. Säger man att "de där islamisterna hotar vår vikinga-kultur" eller, fuck, att man vill hjälpa sina somaliska vänner hem så nog faan är man rasist då.

Kommentarer
Postat av: wannabe viking

Vikinga kultur borde bevaras mera

2009-02-20 @ 09:52:15
Postat av: Hökis

Å tänk vad jag måst va som har (ny)rakat huvud å dessutom stampar omkring i maihare. Men seriöst, verkar som du har hakat upp dej på Katainens uttalande om att invandrarfrågor måste få diskuteras. Saken är ju det att det finns de som framför kritik mot Finlands invandringspolitik utan att starta FB-grupper som vill skicka hem somalierna. Själv skrev jag ett sånt debattinlägg häromdan, även om min kritik närmast var att vi borde ta emot MER flyktingar (inte mindre). Det är också klart befogat att kritisera det sätt på vilket invandrare integreras i det här samhället.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback