Transformers

Jag är inget stort fan av Transformers-serien. Ni vet - jag lekte med leksaks-robotarna som barn, och såg den tecknade serien någon gång, då och då. Jag visste kort och gott vad Transformers var för något, men jag har aldrig varit en "Optimus Prime U r mah savior"-kille.

Men nog blev jag ändå glad då jag fick höra att en Transformers-film skulle göras, då någon gång år 2007. Alltid kul då filmmakarna dammar av gamla saker och gör nya av dom, tänkte jag. Det var innan kritiken kom.

Jag fick nämligen ganska snabbt höra från vissa källor att filmen sög. Lite bryderad blev jag, och beslöt att inte se fanskapet. Tills nu, det vill säga. Och inte var det en sån skitfilm som jag hade förväntat mig, inte.

Historien förflöt någorlunda bra. Skådespelarprestationerna var någorlunda imponerande. Filmandet såg sådär helt normalt ut. Actionnivån var som den hos en testosteronsprängd dop-tjur. All in all - Transformers var en helt normal blockbuster-actionfilm, med helt normala kliché-karaktärer och one-liners. Genren var en lämplig mix mellan action och humor, skulle jag vilja säga. Resultatet var ganska lyckat, sådär sammanfattningsvis.

Varför då detta gnäll?

Nej, visst. Filmen var ingen "jag ser ljuset, Jonathan"-moment. Några desto djupare insikter fick man inte, och inte vet jag om den tog upp något allvarligt samhällsproblem, föutom det att USA:s regering är dum och att man inte ska tortera robotar. Men annars? Neh. Det var ingen Schindler´s list, som en vän så passligt sa.

Och utgav sig filmen någonsin för att vara det?

Alltså, ärligt. Har vi (ja, en del av oss, i alla fall) blivit så förblindade av vår egen filmkunskaps-nivå att vi inte uppskattar filmer som INTE är gjorda av Regissörs-Picasso längre? Kan vi inte längre se en film som just vad en film är: Lite underhållning och en ganska rejäl dos action? MÅSTE varenda film vi ser TVUNGET vara just Den Där Filmen Som Är Världens Bästa, eller kan vi tillåta oss att se en film som måhända inte är världsbäst, men inte heller världs-sämst? För, ärligt: Transformers var ingen Schindler´s list, och utgav sig inte för att vara det heller. Den utgav sig för att vara en film baserad på robot-leksaker.

Vad kan vi egentligen förvänta oss annat än det den blev?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback