"Hej alla barn nu blir det barnprogram!"

Med tanke på vad mitt inlägg skall behandla var rubriken kanske inte särdeles passande, men jag kan sannerligen tro att det var så det gick till. "Hej alla barn nu blir det barnprogram, titta nu vad farbror Halvar tar fram, jo ett foster, moral och en videokanon, så har vi gjort en abortlektion."

Not got a clue what I'm talkin' 'bout, ey?
Well, check this out!

Alltså, i korta drag: Vi har en synnerligen omskriven präst, som gillar "the old ways". Denne konservative man (well of course he's a man!) visar en film från en abort på ett skriftskolläger, och alla är SÅ upprörda. Inte minst han själv, för "Jag har ju inte gjort nå't fel, buhu!"

Jag vet inte hur mycket mer jag kan säga om den här saken. Det var fel. Jadda. Det orsakar känslomässiga trauman hos ungdomar som redan "been there, done that", det vill säga av en eller annan orsak redan gjort abort. Jadda. Man skall inte endast basunera ut sin egen åsikt, utan försöka ge en objektiv bild av verkligheten, och se - pedagogik. Jadda. Allt detta har sagts i medierna redan, och människor med sunda förnuftet i behåll inser ju sanningen i de här påståendena. Ifall man nödvändigtvis skall undervisa om dessa saker BÖR man gå försiktigt fram, då ämnet - särskilt för vissa - är så "hett." Att svavelosande påstå att alla som gör abort hamnar i helvetet för att därefter visa en synnerligen blodig film är kanske att gå lite för långt. Bara lite.

Faktum kvarstår dock. Käre kaplan Halvar Sandell: Vad sjutton tänkte du med?! Eller snarare, vad sjutton tänkte du PÅ? Var det budet "älska din nästa såsom dig själv" som fick dig att - i kärlek till barnen, givetvis - visa en film som bara är SNÄPPET värre än "den där "här är din biff" - kampanjen? Är det av samma kärlek som du kan tänka dig att visa en autentisk avrättningsfilm under en föreläsning ifall debatten skulle handla om dödsstraff? Hans ord, inte mina. Eller var det av hela den där "Var snäll och ödmjuk och vänd andra kinden till och var allmänt trevlig mot alla" - grejen, vilket i alla fall är MIN bild av vad kristendomen handlar om? För verkligen, jag kan inte se minsta spår av det i ditt handlande. Ville du skapa debatt? För verkligen, ditt tilltag var ungefär lika förfriskande för debattkulturen som att påstå att meningsmotståndaren är nazist.

Och jag tycker att en sak är så förbannat rolig. Jag uppskattar olika åsikter, självklart, men människor med synnerligen extrema åsikter - inga namn nämnda, eller vad? - gillar att predika sin egen syn som den enda rätta, håna och förlöjliga alla andras åsikter för att därefter, då omvärlden biter dom i rumpan, predika förståelse och åsiktsfrihet? Ack ja, det är ju SÅ man för debatt, eller vad?

Jag vill avsluta med att påpeka följande. Detta är ett synnerligen extremt fall av konservatism-sjukan. ALLA är inte sådär. Jag ber er att undvika generaliserande meningar som "Ja, sådär är alla kristna" för faktum är ju att så inte är fallet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback