Det största jävla bullcrapet jag någonsin har läst!

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_374506.svd

Jag hittade denna artikel helt slumpmässigt, efter att jag utövat min största hobby: att googla mig själv. För att köra en kort summering av artikeln hävdar alltså en av ERA (ja, ni läste rätt: ERA) forskare att Finland i princip är nazister - eller var, under andra världskriget - och att allt var vårt fel och att vi torterade ryska småbarn och att vi ville ha ett etniskt rent Stor-Finland. Det där var i princip vad artikeln handlade om.

Det som är KUL är ju att er lilla forskare inte nämner det lilla faktum att Finland ALDRIG anföll Sovjetunionen utan snarare tvärtom, NÅGONSTANS. Vi anfölls först i såväl Vinter- som Fortsättningskriget, och en naturlig reaktion på anfall är ju att slå tillbaka. Sant är att det hände saker som inte är något att vara stolt över, men så sker i alla krig. Och sant är också att vi var allierade/vapenbröder/whatthefuckeveryouwannacallit med Nazi-Tyskland. Och här kommer det roliga: Artikeln menar att "Vi inte TVINGADES till det." Min spontana reaktion var ungefär: "No, SHIT?" Finland anfölls, fullkomligt oprovocerat, av ett annat land. Finland begär naturligtvis om hjälp, då Finland inte har direkt överflöd av vare sig soldater eller vapen. De Allierade vill inte hjälpa, för Sovjet är (var) deras vän. Nå, vem ska man då vända sig till? Enkel logik: Min fiendes fiende är min vän. Hej, Nazi-Tyskland! Att sen Hitler gick och uttalade sig om Brödraskap och whatnot är inte vårt fel, då Finska soldater ENDAST utkämpade "sitt" krig, och INTE tyskarnas. Så, vi i Finland är inte alls så ovetande om den här "nedtystade" sanningen, då jag personligen vetat om detta sedan 7-årsåldern!

Så var det det där med Suur-Suomi. Jag har aldrig - aldrig- hört något värre än att Finland ville ha ett "rasligt rent Fjärrkarelen." När forskaren i fråga tar upp ordet "Lebensraum" och börjar påstå att vi utsatte Sverige för FARA, bränns mina proppar. På riktigt.

Jag skulle gärna utkräva en offentlig ursäkt, men då artikeln är sådär gammal och då jag vet av egen erfarenhet att det är svårare att dra en ursäkt ur en människa än att slita pälsen av en levande nykastrerad björn på anabola, tror jag att jag nöjer mig med ett svavelosande inlägg. Igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback