Dåku-Såpor

Igår såg jag, fullkomligt av egen fri vilja, på det fashionabla programmet America's Top Model. Då jag satt där i soffan och begrundade informationen som träffade mina ögonhålor, insåg jag att programmet till och med var värre än vad jag tidigare hade föreställt mig. Medan jag gjorde en mental anteckning i min "Fördomar-som-bekräftats-lista" (det tog sin plats tillsammans med "Granibor, Korv-Görans Kebab och Marsipaner) startade ännu en mental verksamhet; Jag började, på fullt allvar, filosofera kring hur jag skulle kunna skapa tusenfalt bättre dåkusåpor än vad som nu finns, med utgångspunkt från de nu existerande.

Den första jag kom att tänka på var ju givetvis Top Model, eller som den heter på finska, Huippumalli Haussa. Detta fantastiska namn kunde man ju givetvis ändra till det klatchiga Huippuballi Taskussa, som skulle vara en tävling för manliga män. Den skulle gå ut på att se vem av de deltagande som har den vackraste penisen, därav namnet.

Även om Desperate Housewifes, eller som det heter på finska, Täydelliset Naiset, inte är en dåkusåpa kan man med fördel skapa en sådan med liknande namn. Liksom den ovanstående skulle Täydelliset Bajset bestå av en tävling mellan olika individer, även om denna skulle tillåta kvinnliga individer och handla om att utse det bästa, nyttigaste och fiberrikaste bajset. Såsom vi säger här på laande skulle denna serie alltså vara "prima skit."

Ota tai jätä är en förfinskad version av det svenska - åh, ursäkta mig - amerikanska programmet Deal or no Deal. Den nya totalt ägande dåkusåpan skulle givetvis heta Ota tää jämä och förvandla tidigare hälsopellar till fullblodade rökare. Det fantastiska underhållningsprogrammet Hauskat Kotivideot kunde med fördel ändras till Hauskat Kotipizzat, där en oberoende jury bestående av  Rabbe Grönblom och Markku Lumio skulle utse Vasas roligaste pizzahak. Åh, och det skulle isåfall bara handla om Kotipizza-ställen. De övriga (lantlig benämning på dessa borttagen pga överhängande HMF-risk) skulle inte få vara med.

Det sista programmet som jag skulle skapa skulle basera sig på det avskyvärda Let's Dance. Liksom sitt ursprungsprogram skulle detta ta kändisar, och dessa skulle lära sig av proffs inom området, men tävlingsformen skulle inte vara dans, utan snarare intag av diverse halucinogena droger. Även schamaniska tekniker och ravepartyn kunde komma ifåga. Namnet på programmet skulle ju givetvis vara Let's Trance.

Här har ni nu ett urval av de program jag skulle skapa. Säg mig, har jag en framtid inom tv:n?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback