"Och dääär sitter en flata..."

Såg någon på QX Gaygalan på Sveriges tv 4 häromsistens? Nå, jag såg till en början på evenemanget, trots att jag är relativt trygg i min sexualitet. Jag tänkte att hej, det kan ju vara kul att se en riktigt fabulös gala. I alla fall kunde det inte göra kvällen värre.

Jag bytte kanal efter halva programmet. Jag orkade fan inte längre. För rent ut sagt: Det var det värsta jag någonsin sett.

Innan ni misstolkar mitt uttalande och börjar skylla mig för att vara homofob och Gud vet vad ska jag förklara mig. För homofob, det är jag INTE. Mitt skäl till att inte tycka om galan var något helt annat. Till att börja med inser jag inte riktigt finessen med att en tidning (som jag antar att QX är) delar ut en massa pris till random personer, bara för att det hör till. Jag kan mycket väl inse varför pris såsom "Årets kämpe" och "Årets homo" delades ut, även om det sista prisnamnet fick mig att sätta NÅGOT i vrångstrupen. Men Årets bok, årets artist, årets duo, årets lol? Vad FAN har de att göra på en sådan här gala, egentligen? Skulle inte QX gaygala handla om att kämpa för tolerans gentemot en utsatt minoritet, öppenhet i samhället och så vidare? Så varför dela ut pris som bara känns som meningslös tidsutfyllnad, då? Get on with the viktiga stuff, för helvete!

Appropå tolernas och öppenhet. Jag inser mycket väl att medlemmar av denna minoritet vill bli behandlade som jämlikar med resten av samhället - i mitt stilla sinne kan jag inte förstå varför det ens ska vara så otroligt svårt att åstadkomma - men när programmet börjar gå åt en annan folkgrupp känns det hela inte bara satans sorgligt, utan det känns som hyckleri på högsta nivå. För att då inte tala om att jag personligen tog illa upp. Jag talar givetvis om ett uppträdande av två i övrigt mycket duktiga komiker. Jag vill påpeka att jag om någon förstår att skämt inte ska tas på allvar, och att ironisering av någon eller något inte är något att ta illa upp av. Men faktum är att jag inte kan inse varför man i en direktsänd show som säger sig kämpa för tolernasochsåvidare ska peka finger åt kristendomen? Vadå, gäller inte budet om tolerans nu helt plötsligt? Detta gjordes dessutom utan att påpeka att åsikter som "Homosex är SYND" omfattas, såvitt jag vet, endast av en viss del av religionen. Det vore som att peka på Islam och säga "terrorister" - människor som tycker så finns, ja, men den stora grå massan håller inte alls med.

Programmet i övrigt var, om jag får säga det, otroligt trist. Inget intressant hände, och programledarnas taffliga försök att piffa upp programmet var spiken i kistan för min del. Då jag hörde en av värdarna kläcka ur sig "Och dääär sitter en flata" visste jag inte om jag skulle brista ut i gapskatt eller spy på tv:n. Alltså, bästa fru tv-värd: Vill ni uppnå jämlikhet och tolerans? Då borde ni, enligt min ödmjuka åsikt, definitivt INTE bära er åt så där. Dessutom var min spontana reaktion på repliken mer eller mindre "No SHIT, Sherlock?" Jag menar, vad sjutton ville ni säga med repliken? Var den meningen som ett skämt? Var det ett försök av er att påpeka att detta faktiskt är en Gaygala, om nu någon missat det? Eller var det så som jag tror att det var, ett erkännande av en duglig människa som gjort något för omvärlden? Måhända. Men varför då kalla henne vid något som jag bara kan relatera till som ett öknamn? På en gaygala, av alla ställen? Och folk undrar sedan varför det är så svårt att uppnå jämställdhet.

Sorgligt, QX.

Kommentarer
Postat av: Ingeborg

Ja, så är det nog!

Hmm, å ena sidan håller jag med dig, men å andra sidan
kan jag förstå att om man lever på ett sätt som gör att man aldrig kan vara sig själv helt ut utan att få skit för det, och det kommer ett tillfälle där man kan det, så kanske man vill få ut så mycket som möjligt. Och angående det om kristendomen, visst det är dumt att peka finger, och det är ju vad många kristna gör mot homosexuella, men då lägger vi ju oss på samma nivå. Det gäller som du säger att inte dra alla över en kant.

Annars tycker jag galan är en rätt bra grejj. Och när det är författare och såna priser, så delas de ju oftast ut till gayförfattare, eller författare som skriver om ämnet, och därmed hjälper kampen.

Hoppas din kväll blev bra ändå!

Postat av: Ingeborg

haha, tackar! Jodå, min kväll var helt ok!

Ja, det blir en massa fingerpekande. och det blir ju inget bättre av. Det är svårt att bara ignorera människor som snackar skit om en, men det kanske är det man måste göra på en nivå, och attackera på en mer politisk och aktuell nivå istället, för att det inte ska bli konflikt utan konstruktiva disskussioner istället. Men vad vet jag.

Hej hopp!

2008-02-11 @ 18:54:28
URL: http://brutalchoklad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback