Kvällstidningar

Ursäkta för inläggsstormen (herregud, två inlägg på tre timmar!) men jag måste bara skriva av mig.

Kvällstidningar, alltså. Upphör aldrig att förvåna. De verkar göra tappra försök att lyfta upp historier om personer som råkat ut för något fruktansvärt, och dessa personer vill som Magnus Betnér så fiffigt sa att "någon ska ta ansvar för det här nu." Det lyckas... INTE riktigt alltid.

Till exempel. Jag inser nog minsann att det svider att förlora 200000 euro på nätpoker, men frågan är ju då "vem som ska ta ansvar för det här nu." Vem, måhända? Samhället? Eller - här är en tanke - individen själv? Det är ju knappast Kela som tvingade killen att satsa alla sina pengar på en enda sketen hand, inte sant? Och vem var det som började spela i första hand? Staten, hmm?

Alltså, nog förstår jag också att det svider att förlora en hel massa pengar på en enda gång. Men om tidningarnas mål är att väcka medlidande över de idioter de lyfter upp på löpsedlarna så - sorry nu bara - det lyckas inte. Tvärtom, de framstår som så jäkla löjliga då de står där och gråter för att de blev utslängda från krogen "bara för att jag var naken, buhu." Typ.

Är det däremot så att tidningarna lyfter upp de här människorna för att håna deras idioti, så ja, då lyckas de verkligen! Frågan är ju då bara ifall det är etiskt rätt, men camoon. Lite kul får man väl ha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback