Kött är inte mat, det är djurplågeri

Jag har kommit på att jag är en fucking tråkig individ. Jag har ingen intressant klädstil. Jag har, bortsett från min lilla ovana att spotta plommonkärnor, ingen intressant hobby. Jag har ingen intressant politisk ideologi, ingen intressant NY religiös tro eller, vilket jag här ska komma till, ingen intressant kosthållning.

Japp, där kom det. Jag äter kött. Mycket, ofta och gärna. Ibland kan jag visst äta vegetariskt, med god min, dessutom. Inte tycker jag att jag är en sämre människa för det. Förutom då att jag enligt alla trendnissar av idag är fucking TRÅKIG.

Men se jag är inte bara det. Jag är dessutom ond.

Nu citerar jag rätt så fritt från en hemsida på internet: "Den veganska vägen är den enda vägen. Du behöver inte äta kött, och säger du att du inte kan sluta är du en djurplågande fegis."

På riktigt nu, människor. Vad är det med oss köttätare som gör ni vegetarianer så upprörda? Detta är inte kritik (för tro mig det kommer sedan) eller ens någon form av utpekande ironisering (sammaledes), utan detta är bara en enkel undran. Jag menar, JAG har aldrig frågat någon av er "Varför äter ni de där små plantorna, tänk på deras känslor" eller "Döda djur blir ju plantor sen" blaha blaha. Jag har levt helt lycklig, fullkomligt ovetande om att jag är en djurplågande tråkig fegis.


Nå, då all världens samlade media vill få mig att inse att den veganska vägen är den enda vägen, tänker jag nu kontra. Jag tänker, från och med nu, ENDAST äta kött. Jag litar, för att citera Harald, inte på mat som aldrig haft puls. Jag skiter fullständigt i ifall jag uppfattas som djurplågare eller liknande, sålänge jag får kött på min tallrik.
Vill någon komma och försöka vegetarianisera mig tänker jag, MYCKET högljutt, påstå att jag känner mig kränkt av detta för att därefter propagera för vänligare behandling av potatis.

Därefter ska jag äta mig fet och äcklig på kött. Rakt framför ögonen på den där grönsaksätaren.















Obs. Detta inlägg skrevs med MYCKET stor sarkasm-nivå. Jag hoppas att ingen tog personligen illa upp av detta, och att den väl dolda moralkakan inte gick alla förlorad. Tack.

Kommentarer
Postat av: ingeborg

Hejsan!
Jag är vegetarian, äter dock ägg och mjölk, men kan nog berätta en aning om vad åtminstonde jag ogillar hos (generalisering som fan) köttätare. Det är egentligen inte det faktumet att de äter kött. Det är det faktum att de inte äter närproducerat ekologiskt kött. Det faktum att de äter kött som rest runt halva jorden, som är en av de största anledningarna till växthuseffekten, och som systematiskt plågar djuren.
Det är inte att du äter kött man stör sig på. Det är vilket kött du äter, i vilken mån, och hur mycket du tänker på det. För många tycker kött är gott. Kött i rimliga mängder kan vara nyttigt. Det håller landskapen öppna, och äter man kött som är närproducerat och ekologiskt är chansen stor att djuret dessutom fått ett anständigt liv. Läs t ex i min blogg här: http://brutalchoklad.blogg.se/1189451700_kttp.html#comment
Märk att detta inte är kritik mot dig personligen. Skrivet som ett svar på din fråga, som ett generaliserande svar. Och tro mig. Äter man inte kött får man mer än ofta höra att man är dum, onaturlig, konstig och knäpp, så det är inte bara ni som är utsatta.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback