Schlager på lager - Semifinal ett

Sisådär en timme före starten av semifinal två skriver jag sammanfattningen av semifinal ett. Underbart. Men, deadlinen hölls ändå... Någotsånär, that is.

Nåväl.

På något vis får jag alltid känslan av att De* ordnar en bra, och en dålig semifinal. Den första var definitivt bland de sämre. Urusla sångare blandades med emo-pop i kvadrat, för att avslutas med att fucking Backstreet Boys klev upp på scenen. Vissa höjdpunkter fanns ändå, och självfallet var Finland bland de bättre bidragen, hihi. NOT!

Land som förtjänar omnämnande:

Sverige
Jag har sagt det förut, och säger det igen: Jag gillar inte "La Voix." En låt där man inte ens hör refrängen KAN helt enkelt inte vara bra, för att låna ett uttryck från en av mina vänner. Nå, det är åtminstone ganska så nyskapande. Det ger jag låten i alla fall.

Finland
En av de bättre låtarna vi har haft på länge, javisst, men inte är den bra för det. Alltför vanlig, och ganska så trist, men med en skön refräng och stiliga dansare. (Sorry, killar, jag är fortfarande straight.)

Bulgarien
Årets FAIL, definitivt. En låt som försöker så mycket att (ont) det gör ont, men ändå klarar de det inte. Och på riktigt - jag förstår inte hur Sveriges kommentatorer kunde känna sig hotade av DEN DÄR "Opera"killen.

Bosnien-Herzegovina 
Backstreet Boys, anyone? Jag väntade mig nästan att Kevin skulle kliva in på scenen och dra en trudelutt mot slutet. Inte desto mindre var låten ganska mäktig.

Tjeckien
...Wow... En älska eller hata-låt, definitivt. Jag trodde, då jag såg den för första gången, att jag skulle hata fanskapet, men ju mer jag såg galenskaperna började jag gilla dom. Vi har sett monster, pirater och superhjältar i ESC. Vad kommer härnäst - Talande gurkor?

Och that's about it. Jag såg i något skede en rockabilly-orkester, en Shakira från Turkiet och en Balkan-korv... Ursäkta, -flicka, men de förtjänar inget desto större omnämnande.

Semifinal ett var ganska så FAIL för min del. Få se vad del två har att erbjuda... "Spännande", "spännande..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback